7 tirsdager fremover (det er 6 igjen) mellom klokken 16.45 og 19.15 har vi portrettmodell, og 7 tirsdager fremover (6 kvelder igjen der også) mellom klokken 19.30 og 22.00 har vi aktmodell.
Portrettegning
Trinn 1: Her gis en innføring i portrettets grunnleggende problemstillinger med undervisning i hodets store plan og retninger, proporsjoner og anatomi. Vi lærer om form, volum, lys og skygge, og om betydningen av billedplanet, hodets plassering i billedflaten og komposisjonens betydning for det kunstneriske uttrykket. Vi tegner etter levende modell.
Trinn 2: Vi utdyper kunnskapen om om form, volum, lys, skygge og komposisjon fra portrettegning trinn 1. Vi er på oppdagelsesreise, utforsker modellen- og oss selv. Tegner både etter modell og prøver oss på selvportrett. Det forutsettes at eleven har tatt portrettegning trinn 1.
![]() |
Bildet er fra forrige portrettkurs. Alle følger nøye med når rektor Jan Cato Bøttger forteller om hvordan man konstruktivt bygger opp formen som utgjør hals, hode og ansikt. |
Akttegning
Trinn 1: Vi starter med å tegne kroppens store former og får proporsjonene på plass. Det arbeides etter levende modell og gis innføring i grunnleggende regler for plastisk anatomisk oppbygging av menneskekroppen, lys og skyggelegging. Krokitegning (hurtige skisser) med blyant og kull.
Trinn 2: Det eneste undervisningstilbudet i Norge som omhandler de klassiske prinsipper. Det arbeides etter levende modell, og kunnskapen fra akttegning trinn 1 videreføres. Undervisningen vektlegger en funksjonell forståelse for menneskekroppens anatomiske oppbygging og rytmikk. Du vil oppnå en kvalitetsforbedring i den tegneriske fortolkning av volum, form og rytmeforløp, og få en økt forståelse for modellens motvektsbalanse og stilling i rommet. Krokitegning (hurtig skisser) med blyant og kull.
.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar